Drift af bygningsautomatik - ligeså vigtig som rengøring

expero-andreas-pape-192x.jpg

De som kender mig ved, at bygningsautomatik og især CTS ligger mit hjerte nær. Jeg kan vel nærmest kaldes for en nørd indenfor området, og jeg hører afgjort til den gruppe der tager sådanne stemplinger som et kompliment. Selvsamme personer ved sandsynligvis også, at driften af disse systemer er noget jeg virkelig går op i.

Og hvorfor så det?

Jeg var inde på emnet i mit seneste indlæg, hvor du måske læste med om de nye bestemmelser om bygningsautomatik i bygningsreglementet og mit møde med ministeren på området.
Jeg har valgt at fortsætte dette indlæg, hvor jeg sidst slap... drift af bygningsautomatik kan vi altså ikke have for meget fokus på.

Det er i driften at værdien skabes. Faktisk mener jeg at et CTS-anlæg som ikke får kærlighed i dagligdagen er 100% spild af penge... og det er altså store summer vi taler om her.

"et CTS-anlæg som ikke får kærlighed i dagligdagen er 100% spild af penge"

Med sådan en udmelding vil man jo så nok mene, at netop driften er en opgave, der prioriteters i eks. Kommuner og andre store organisationer. Og ja... bevares... nogle steder er det gået op for ledelsen, at investeringer på området betaler sig mangefoldigt tilbage. Desværre må vi sande, at det er mere reglen end undtagelsen at driften nedprioriteres, og at der ikke afsættes ressourcer til at varetage denne opgave.
Årsagen hertil er sandsynligvis mange. Jeg gætter på at manglende viden om vigtigheden heraf og det faktum, at det for mange er et kompleks område, kan tilskrives dette. Men det er også af betydning, at det faktisk ikke er noget vi i branchen taler højt om. Der er et enormt fokus på etablering af bygningsautomatik og dermed også mange muligheder for at hente hjælp om processen som bygherre. Men når det kommer til driften, er det svært at hente den fornødne ekspertise og hjælp.  

"når det kommer til driften er det svært at hente den fornødne ekspertise og hjælp"

Der er fra CTS-leverandørerne mange dedikerede forsøg på at mestre dette område, men desværre misser man ofte det der gør forskellen. Når et CTS-anlæg bliver overdraget til den driftsansvarlige, sker dette ved en såkaldt brugerinstruktion. Her gennemgår CTS-leverandøren kundens anlæg sammen med den driftsansvarlige. Anlæggets funktioner demonstreres; drifttider, trendkurver, alarmlister, indstillinger mm. Og det er da også vigtige elementer, men mangler der ikke noget?

Hvad er det, tænker du måske?

Lad mig smide en lille analogi på bordet;
Du går ned til din lokale bilforhandler og investerer flere hundredetusinde kroner i en fin ny bil. Dagen for levering oprinder, og sælgeren viser dig alle knapper og muligheder i dit nye vidunder. Navigation, fartpilot, håndfri osv. Han viser dig sågar hvordan automatgearet virker!

Sælgeren forlader bilen, og du sætter dig bag rattet for at køre afsted i din nye bil... men hov! Hvordan kører man denne bil? Du har aldrig kørt en bil før, så du aner intet om hvordan en bil fungerer, og hvordan skulle du kunne det? Du har jo aldrig fået det fortalt eller vist. 

Vi tager det for givet, at man har taget et kørekort inden man køber en bil... eller sådan er det i hvert fald for de fleste. Med undervisning i at køre en bil er det muligt for dig at køre i dit nyindkøbte vidunder, og derved få maksimal værdi for pengene du har investeret.

Det interessante er så denne betragtning;
Ingen har gjort noget forkert.

  • Du vidste ikke, at man skulle undervises i at køre en bil
  • Sælgeren tog det for givet, at du havde taget køretimer.

Altså er dette faldet ned mellem to stole, med den konsekvens at du får minimalt ud af din investering.

Som driftsansvarlig er du chaufføren af CTS-anlægget, og leverandøren sikrer dig et velfungerende anlæg, og de viser dig tilmed funktionerne heri.

MEN!

Det at kunne drifte et CTS-anlæg, som jeg altså sammenligner med at kan køre en bil, er ikke noget der undervises i. Det her med at forstå mekanismerne bag et CTS-anlæg, og hvordan man får sin bygning til at yde optimalt, det er der ikke megen fokus på.

KONSEKVENSEN?

Det kan summeres i 3 punkter:

  • Forhøjet energiforbrug
  • Elendig komfort
  • En masse spildt tid på brandslukning for den driftsansvarlige

Tag et "kørekort" i drift af bygningsautomatik, og gør det at drifte CTS ligeså nemt som at køre en bil. SÅ enkelt er det faktisk. 

Og hvad er det så der skal til for at kunne "køre" dette CTS-anlæg? Den gængse opfattelse er, at det blot handler om, at tjekke hvorvidt der er alarmer, og om drifttider og setpunkter står nogenlunde... og det er ikke forkert! Men det svarer til, at du ved hvordan du tjekker om bilen mangler brændstof, eller om den har andre fejl, som kan forhindre den i at transportere dig fra A til B.

Der er bare så meget mere i det end det. 

I EXPERO har vi udviklet en unik tilgang til netop drift af CTS. Denne tilgang sikrer, at bygningen, hvilken CTS-anlægget betjener, yder maksimalt. Og det er, når bygningsydelsen er i top, at energiforbruget er så lavt som muligt, og indeklimaet er så godt som muligt... og endnu bedre... det er her at jobbet som driftsansvarlig er sjovt. Ingen uforudsete nedbrud, ingen brandslukning, ingen klager... What's not to like!

 

De varmeste sommerhilsner

Andreas Pape Kjærsgaard
Kursusleder | Direktør | Grundlægger af Fællesskabet for Bæredygtig Bygningsdrift™
Hoved: (+45) 32 13 42 22 | Direkte: (+45) 61 67 42 22 | andreas@expero.dk | www.expero.dk

Fællesskabet for Bæredygtig Bygningsdrift

EXPERO ApS | Vejlsøvej 51 | DK-8600 Silkeborg | CVR.: 38230492

 

 


0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!